2011. augusztus 13., szombat

Tárolás a gyerekszobában - Csecsemő, óvodás, kisiskolás, kiskamasz és kamasz korban


A saját szobával rendelkező gyermek hosszú utat tesz meg míg megnő és a baba létből a fészkét elhagyó felnőtt lesz. Életútjának egy jelentős részét saját kis birodalmában tölti és itt halmozza fel használati tárgyait és kincsit. Ezeket úgy kell tárolni, hogy a felhasználó (leginkább a gyermek, de alkalomadtán a testvérek, barátok, szülők is), könnyedén megtalálhassa vagy akár elrejthesse a kíváncsi szemek vagy a por elől. Legyen egy rendszer, amely segíti őt, hogy egyszerűen tudjon rendet tenni maga körül, s így a rendszerezés eme lehetősége akár pozitív élményt is jelenthet számára. Optimális esetben a  különböző funkciójú tárgyak jól áttekinthetően és elkülönülten találnak helyet, s a rendszer kiszolgálja az éppen szükséges tárolási igényeket, mely korcsoportonként eltérő. Korosztálytól független tanács, hogy ha a tárgyakat nagy mennyiségben, ömlesztve tároljuk együtt, sok idő és energia megy el a keresésre.


Tárolás - Korcsoportos igények

Csecsemő tárolási igénye 0-3 éves korig

Kezdetben a baba ellátása (pelenkázás, öltöztetés, ... ) határozza meg a szobai tárolók funkcióját, ezért a pelenkázó környékét kell ellátni kellő tárolóhellyel. Így általánosan használatosak a fiókokat és nyitott polcokat tartalmazó pelenkázó komódok, de az egyszerű pelenkázó felület környékén is kialakíthatóak, a tárolófunkciót megfelelően ellátó alkalmatosságok. Ezekre vagy ezek környékére néhány vidám játékfigura is általában felkéredzkedik.
Később egyre több játék költözik a szobába, a fő hangsúly a játékra és a játékok elhelyezésére kerül. Érdemes a gyermek arányaihoz igazítani a tárolók nagyságát is a könnyebb használhatóság okán. A könnyű, jól átlátható kisebb dobozok jó szolgálatot tesznek, hisz könnyen ki- és berámolhat az apróság. Érdemes a több dobozból mindig csak néhányat a baba játszóhelyére tenni, így néhány naponként újdonságként értékeli majd a soron következő doboz tartalmát. A kúszó-mászó korszak kezdetén a nyitott polcos tárolók még sokszor üresen tátonganak, előttük a lesodort játékokkal és könyvekkel, de azután egyre inkább betölthetik feladatukat, hogy könnyen elérhető és kezelhető tárolók legyenek.

Óvodás tárolási igénye 3-6 éves korig

A játék tölti ki az óvodás korú gyermekek napjának nagy részét az "intézményben" és otthon is. Egyre több játék halmozódik fel, ezért ha nincs kistestvér, érdemes selejtezés címén a babajátékoktól megkönnyíteni a szobát. A könyveket már ügyesen, önállóan is szívesen nézegetik a gyerekek, ezért lehetőség szerint költözzenek elérhető közelségbe. A játék részévé válnak a kreatív tevékenységek is, úgymint: rajzolás, gyurmázás, festegetés, stb. Ha eddig nem került rá sor, éppen itt az ideje, hogy a gyermeknek saját kis munkaasztala legyen vagy méretének megfelelő széken dolgozhasson a nagy asztalnál, így a kreatív eszközöknek  is helyet és tárolóalkalmatosságot kell keresni a munkaasztala közelében. Itt kell még helyet találni a kiszínezőknek, feladatos füzeteknek, melyeket előszeretettel töltögetnek a kicsik, készülve az iskolai évekre. Gyűlnek a ruhák is, melyek mérete és helyigénye is egyre nagyobb.

Kisiskolás tárolási igénye 6-10 éves korig

A legfontosabb változás ebben a korban az iskolakezdés és az alsó tagozatos lét, tehát az iskolai felszerelésnek és az iskolához, vagy az érdeklődési kör tágulásához kapcsolható könyveknek, tárgyaknak, valamint az iskolástáskának kell megfelelő helyet találni. A gyűjtögető életmód fokozódik, fontosak a kincsek, a kis titkok, amelyeket titkos helyeken szeretnének tudni a gyerekek. Adjunk erre lehetőséget nekik. Nézzünk jól körül gyermekünkkel, valószínű, hogy ismét találunk "kinőtt" játékokat, s így helyet szabadíthatunk fel.

Kiskamasz és kamasz tárolási igénye

Felerősödik a személyes tárgyak tiszteletben tartásának igénye, fontosak a jó cuccok, legyen az ruházat, hanghordozó vagy műszaki, elektromos kütyü. Mennyiségük növekedésének még a tárolókapacitás sem szabhat határt, ezért nehéz sokszor rendet tartani a kamasz szobájában.  A lányoknál a fülbevalók, nyakláncok és egyéb ékszerek arzenálja várja a megfelelő alkalmat, hogy felvegyék, de addig is, rendezett helyet kell találni nekik.  Mindkét nem szívesen gyűjti a jó zenéket, melyek már egyre kisebb helyen is elférnek, s ez pozitív változás a tárolókapacitás szempontjából is.
Ha nincs hely több nagy tárolóra, próbáljunk konkrét funkcionális tárolókat beüzemelni (fali szekrénykék, ékszertartók, zsebes tárolók, iratrendezők...) Biztassuk gyermekünket fantáziadús, kreatív, alternatív megoldások kitalálására és létrehozására a tárolási funkció kapcsán is. Az alkotás öröme és a problémamegoldás sikere, pozitív energiákkal gazdagítja a fiatal "házigazdát".